Mandag d. 11/11 2013
Hvad?
Vi skal i dag arbejde med billedanalyse, hvor I især skal fokuserer på at bruge jeres analyse til argumenterer for jeres synspunkter i forhold til billedet og dens budskab og de bagvedliggende værdiforestillinger.
Hvordan?
I skal fortager en analyse af et maleri af Edgar Degas fra 1868-1869. Selve processen hen imod den endelige analyse har jeg tilrettelagt for jer.
Til lejligheden har jeg derfor lavet et prezi, der fører jer igennem alle stadierne i en billedanalyse. I vil skulle arbejde både selvstændigt og i jeres teams, og der vil være en klar tidsramme for hver enkelt opgave.
I skal sidenhen bruge den viden fra denne billedanalyse til at forme dagens indlæg på jeres blogs.
Hvorfor?
I Fælles mål står der bl.a. at I skal kunne ”fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse”. I disse lektioner ligger vi vægt på det med andre ”udtryksformer”. Derudover skulle dagens lektioner gerne sætte gang i jeres tanker omkring de værdier og normer, der udgør og former kærlighed.
Her finder du linket til Google Art Project, hvor du kan se nærmere på det billed af Edgar Degas, som jeres team skal analyserer.
Her finder i evalueringen.
I skal sidenhen bruge den viden fra denne billedanalyse til at forme dagens indlæg på jeres blogs.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet
SvarSlet• Hvorfor blev billedet lavet? For at vise at kærlighed ikke altid er lykkelig og ikke altid ender godt.
• Hvorfor er billedet lavet som det er? De mørke farver forstærker den triste stemning.
• Hvilke tanker stemninger og følelser formulerer billedet? Det er et dystert billede og man bliver trist af at se på det.
• Hvad vil billedet fortælle, kommunikerer? Kvinden og mandens forhold er gået i stykker. Kvindes kuffert er åben, og hun vil gerne væk fra manden. Der er mange mørke farver i billedet, og det giver en dyster stemning.
SvarSlet• Hvordan er billedet lavet? Billedet er et maleri.
• Hvordan er billedet bygget op? Menneskerne er i forgrunden af billedet, og er derfor i fokus. Det er meget lys på pigen, mens resten af værelset er mørkt.
• I hvilken synvinkel ser vi det? En tredje person, som ikke er med i situationen (en flue på vægen)
• Hvilke farver bruges? Der bruges mange mørke farver som brun, mørkerød, mørkegrøn og sandfarvet.
• Hvordan er billedets komposition? Pigen er det første man lægger mærke, til fordi der er lys på hende, og hun er placeret i det gyldnesnit.